top of page

De 4 opvallendste trends binnen grafische afwerking en Point of Sales-materialen.

Wat zien wij de laatste maanden terug in de samenwerking met onze opdrachtgevers?


Trends point of sale materialen

1. Gebruik van natuurlijke materialen en natuurlijke uitstraling

De vraag naar milieuvriendelijke materialen en natuurlijke uitstraling van producten stijgt snel. Steeds meer van onze opdrachtgevers willen werken met duurzame en/of afbreekbare producten. Denk bijvoorbeeld aan bruin gerecycled karton of pvc-vrije producten. Hiermee willen ze aansluiten op hun MVO-beleid en de behoefte van de markt. Wij kunnen inmiddels stellen dat wij grootverbruiker zijn van deze materialen en steeds meer vaste voorraad van natuurvriendelijke materialen hebben.

Hieraan gekoppeld zien we ook dat onze opdrachtgevers willen laten zien dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. De Point of Sales producten mogen een natuurlijke uitstraling hebben die de koper niet alleen het product onder de aandacht brengt, maar tevens een extra reden geeft om te kopen: het gevoel dat het product of de leverancier duurzaam is. Een natuurlijke uitstraling krijg je door het duurzame product te laten zien (het karton zelf bijvoorbeeld) of deze te laten bedrukken met een uitstraling die natuurlijk lijkt. Dit laatste is natuurlijk minder duurzaam maar speelt wel in op de behoefte van de markt. Wij verwachten dat deze trend zich komend jaar doorzet en dat dit ook invloed blijft houden op de ontwikkeling van grondstoffen waarmee wij de Point of Sales producten afwerken.

2. Personalisatie

Waar we enkele jaren geleden veelal massa produceerden in gelijke vorm, zien we nu dat personalisatie steeds meer zijn intrede doet. Binnen een Point of Sales-lijn worden verschillende stijlen toegepast om op meerdere doelgroepen of persona’s in te spelen. Of zelfs nog gedetailleerder door de producten daadwerkelijk van voornamen te voorzien. Personalisatie komt in verschillende vormen voor en uit zich bijvoorbeeld ook in een persoonlijke boodschap die wordt meegegeven waardoor de koper of de ontvanger zich persoonlijk aangesproken voelt door de leverancier. Een sterke manier om je met je klant te verbinden.

3. Luxe

Waar we sinds de start van de crisis vooral zagen dat de kosten beperkt moesten worden, is het afgelopen jaar de term ‘luxer’ inmiddels een onderscheidend kenmerk. Dit zien we terug in het gebruik van duurdere en exclusievere materialen en in de wijze van bedrukken. Ook worden de Point of Salesproducten opvallender en groter om zodoende beter de aandacht van de klant te krijgen. Luxer betekent ook dat er meer ruimte komt voor creativiteit. Dit zien we in de toepassing van opvallende grondstoffen of de combinatie van verschillende onderdelen. In de uitwerking zien we terug dat er meer handeling wordt geaccepteerd bij het samenstellen van Point of Salesproducten.

4. Vormen

Of het een echte trend is vragen wij ons af. Wel zien wij dat het gebruik van de kubusvorm de afgelopen maanden het meest populair is. De kubus biedt de mogelijkheid om op 6 verschillende zijdes een boodschap te plaatsen en kan dus inspelen op trend 2 - personalisatie. De kubussen hebben wij standaard in verschillende formaten, van 10 x 10 x 10 cm tot zelfs 45 x 45 x 45 cm en in verschillende uitvoeringen, gemaakt van stevig Sulfaatkarton of van beplakt E-golf (het zogenaamde minigolf).

Het grote voordeel van deze kubussen is dat ze hol zijn van binnen, waardoor ze plano (plat) verstuurd en geleverd kunnen worden en zo vrijwel geen ruimte innemen. Eénmaal uitgeklapt en opgezet, zijn ze juist ruimtevullend en nemen ze een opvallende plaats in.

Vaak worden de kubussen gestapeld in de winkel of vitrine geplaatst wat een speels effect geeft. Wij kunnen ze zelfs in elkaar geklikt leveren. Dit kan zowel met open als met gesloten kubussen.


Comments


bottom of page